הבטון בגלגולו המודרני הינו חומר המשמש אותנו בעיקר לבנייה. הבטון מורכב משילוב של חצץ מים חול וצמנט. החומרים מתערבבים וחייבים להיות בתנועה כדי למנוע התקשות. העבודה עם תערובת בטון מצריכה הבנה וידע מקצועי באשר לתרכובת עצמה וליעוד כלומר לשימוש בו יעשה בבטון.   מקדח או מסור – ניסור בטון וקידוח תעשיית ניסור הבטון וקידוח בטון עברה שינוי גדול בעשור האחרון.

הודות לפיתוחים טכנולוגיים והמצאה של מסורי היהלום ניתן למקד את עבודת הניסור או החציבה בבטון לידי דיוק הנדרש כאשר קבלני ניסור וקידוח בטון צריכים לפתוח פתח בקיר לטובת חלון,צינור או דלת.   הראשון בבטון – מערבל בטון שימוש נפוץ – שינוע או הכנה הבטון מיוצר במפעלי בטון הפזורים ברחבי הארץ. לאחר ייצורו עובר הבטון מהמפעל לאתר הבניה באמצעות משאית – אליה מחובר מערבל הבטון.

קיימים מספר סוגים של מערבלי בטון

קבוע או מערב נייד. המערבל מורכב ממספר של חלקים:דוד – זהו למעשה מיכל קיבולת לבטון בו מותקנת ספירלה אשר גורמת לחומר להיצמד לדפנות של הדוד או לחילופין כאשר הדוד מסתובב לכיוון נגדי גורם לבטון לצאת מהדוד על ידי פעולה דמויית בורג. את הדוד מפעיל מנוע אשר גודלו מותאם בהתאם לגודל הדוד.בנוסף מכל מים הנועד לשטיפה של הדוד או לריכוך עיסת הבטון.

מערבל הבטון הקבוע משמש להכנת תערובת של בטון באתר הבניה מערבל בטון נייד – זוהי משאית הבטון המוכרת כל כך. צינור ויברציה – הינו כלי משלים לפעולת עירבול הבטון והוא משמש תוך כדי יציקת הבטון לקיר או לרצפה וחשוב לתהליך,השימוש בו מתבצע בתיזמון בהתאם למצב הבטון בעת העבודה. מערבל בטון נמצא בשימוש של קבלני בניין חברות הבניה השונות או קבלני שיפוצים.

זהירות לא להחליק

מחליק בטון (הליקופטר) שימוש נפוץ – ייצור רצפת בטון חלקה   בשנים האחרונות רצפת הבית או המשרד שיתנה את פניה, רצפת הבטון החלקה תפסה את מקומה על חשבון המרצפות המסורתיות. הבטון המוחלק בעל הלוק האורבני אשר היה פעם נחלתם של מפעלים או בתי חולים הפך מוצר מועדף במשרדים, מסעדות בתי מגורים. מה זה בטון מוחלק? – זוהי טקסטורה אחידה של בטון אשר מיוצר בתרכובות ייחודיות בהתאם לסוג ולניראות אותה נרצה להשיג.

הבטון עשוי מספר שכבות ועובר תהליך עעע לאחר ייצור הבטון יוצקים כמות מדודה על משטח המיועד לריצוף – באמצעות מחליק בטון. כאשר השכבה העליונה עוברת דחיסה ולאחר מכן החלקה ,כך במשך מספר פעמים הלוך וחזור עד לקבלת תוצאה רצויה.יש הקוראים לשכבה העליונה מיקרו טיפימנג. מחליק בטון נמצא בשימוש חברות קבלני שיפוצים בעיקר.   רולר לבטון קיימים מספר רולרים המשמשים לעבודה בבטון ובעיקר בבטון מוחלק.

הרולרים נמצאים בשימוש אצל קבלני שיפוצים

הרולר הראשון, רולר להחלקת בטון – עשוי ברזל או פלסטיק קשיח,הרולר מיועד לעבודה ידנית של איש מקצוע בהתאם לטקסטורה או לתבנית רולר רשת פלדה-  תפקידו של הרולר להפריד בין החצץ לבין שכבת הבטון העליונה האמורה להיות בדוגמת התבנית (בומנייט) איך השימוש ברולר מתבצע? הרולר עשוי פלדה מיצר לחץ קטן הגורם לחצץ לשקוע  וביצוע פעולת גריפה דומה לשטיפה או טיטוא רצפה, הבטון שזה עתה נוצק טרם התקשה ומאפשר ניקוי של השכבה עליונה מחצץ. זוהי פעולה משלימה לפעולה ההחלקה ובדרך כלל מביאה לתוצאות טובות.

מאמרים שכדאי לקרוא...