בעיה נפוצה במערכות ניקוז ובצנרות הביתיות היא סתימות. כאשר הדבר קורה בכיור, יכולה להיווצר תחושה מאוד לא נעימה שבמרכזה המים העולים על גדותיהם ומסרבים להותיר את הכיור ריק ונקי. כאשר אנו נתקלים בבעיה כזו, אנו רגילים לפנות מיד לאיש מקצוע ולבקש סיוע בפתרון הבעיה – אך במרבית הפעמים, אין כלל צורך בכך. סתימה בכיור היא לרוב בעיה פשוטה, שבאמצעות מספר צעדים אפשר לפתור אותה בכוחות עצמינו.

כיצד נוצרת סתימה?

בפשטות, סתימה היא תוצאה של עצמים החוסמים את מערכת הניקוז שבתחתית הכיור, לרוב בסיפון של הכיור – החל המוברג הנמצא מתחתיו. ישנם מקרים בהם עצם מסוים שחדר למערכת הניקוז חסם אותה ויצר סתימה, אם בגלל גודלו, בגלל סוגו או מסיבה אחרת, ואולם פעמים רבות מדובר בלכלוך שמצטבר לאורך זמן רב ומגבש סתימה הולכת ומחמירה. כך או אחרת, הפתרון פשוט – כל שצריך לעשות הוא לסלק את העצם שיוצר את הסתימה. כדי ליישם את הפתרון הזה, כל שצריך הוא לעקוב אחרי ההוראות.

מתחילים עם מים רותחים

השלב הראשון בניסיון לשחרר את הסתימה היא שפיכה של מים רותחים אל חור הכיור. המים הרותחים יזרמו מטה במערכת הניקוז ויפגשו את העצם שיוצר הסתימה. פעמים רבות, בעיקר כאשר מקור הסתימה הוא הצטברות של לכלוך, המים הרותחים יצליחו להמיס אותו ולפרק את החסימה לחלקיקים שיזרמו מטה עם הניקוז – וכך הסתימה תשתחרר. טיפול במים רותחים הוא טיפול יעיל ביותר, ומומלץ לשפוך מים רותחים אל הכיור מידי כמה שבועות כדי למנוע הצטברות של לכלוך אשר תיצור סתימה בעתיד.

שימוש בפומפה

באם המים הרותחים לא עזרו לשחרר את הסתימה, צריך להמשיך ולנסות עם מעבר לשלב הבא ולפעולה החיצונית הבאה שניתן לנקוט כדי לפתור את הסתימה. שימוש בפומפה יכול להיות יעיל כאשר מקור הסתימה קרוב לחור הניקוז, וכך ניתן לשלוף אותו החוצה באמצעות וואקום. יש למלא את הכיור במים ואז להתחיל ולהשתמש בפומפה. אם הסתימה באמת השתחררה, נזרוק את גורם הסתימה לפח ונשטוף את הכיור במים זורמים.

עוברים לסיפון

באם השימוש בפומפה גם לא פתר את הבעיה ושחרר את הסתימה, אז מקור הסתימה הוא ככל הנראה עמוק יותר במערכת הניקוז. עלינו לפנות מטה ולפתוח את הסיפון כדי לטפל בסתימה באופן ישיר. הסיפון הוא החלק המוברג שנמצא מתחת לכיור, ואותו ניתן לשחרר בפשטות עם מפתח צינורות. לפני שעושים זאת, יש להקפיד ולהניח דלי מתחת לכיור שכן מים עשויים להשתחרר ולהישפך. בנוסף, יש לשמור שגומיית האטם לא תיפול.

טיפול בסתימה שנמצאת באזור הסיפון

לאחר שפירקנו את הסיפון, ניתן לנסות לשחרר את הסתימה באמצעות הסרת הגורם לה. כדי לעשות זאת, ניתן להשתמש באמצעות מברג או חוטר סתימות, איתם ניתן לחטט בסיפון בזהירות ולנסות להסיר את העצמים הזרים. לעיתים, מקור הסתימה נמצא קצת מעל לסיפון, באזור שבינו לבין הכיור עצמו. ניתן לבצע את אותה פעולה גם כאן – מנתקים את המסננת מן הסיפון ומשתמשים בחוטר כדי לנסות ולשחרר את הסתימה.

נוזל לפתיחת סתימות – המוצא האחרון

אם כל השיטות לא עבדו, ניתן לפנות לנוזל לפתיחת סתימות. יש להדגיש שנוזלים שכאלה צריכים להוות מוצא אחרון לשחרור הסתימה, רק לאחר שכל הניסיונות הקודמים נכשלו. זאת מפני שנוזלים לפתיחת סתימות לרוב כוללים רמת חומציות גבוהה, אשר בריכוזים גדולים עשויה לפגוע בצנרת ולייצר בעיות. לפיכך, יש להשתמש בנוזלים חומציים שכאלה רק לעיתים רחוקות בלבד, ורק כאשר הסתימה באמת בעייתית ולא ניתן לפתור אותה באמצעות מים רותחים, פומפה, או פירוק הסיפון.

טיפים חשובים לשימוש בנוזל לפתיחת סתימות

מכיוון שהנוזלים המוצעים בשוק לפתיחת סתימות כוללים רמת חומציות גבוהה, אין להשתמש בהם בקלות דעת ויש לפנות אליהם רק כמוצא אחרון. בנוסף, כדאי לעיין בטיפים המומלצים לשימוש בהם כדי למנוע תקלות שעשויות להתעורר בעקבותיהם:

  • מניעה ממגע עם העור: בכל שלבי העבודה, למען ההיגיינה ולמען מניעה ממגע עם חומרים מזיקים, מומלץ להשתמש בכפפות הגנה. כאשר עושים שימוש בנוזל לפתיחת סתימות, ההכרח גדול אף יותר – נוזלים שכאלה כוללים רמת חומציות גבוהה והם עשויים להזיק במגע. יש להשתמש בהם רק תוך לבישת כפפות הגנה.
  • קראו את הוראות היצרן: על גבי כל חומר שעשויה להיות בו סכנה, ובכללם חומרים לפתיחת סתימות, יש הוראות יצרן אשר מדריכות בבהירות כיצד יש לנהוג בחומר. קראו אותן בעיון והקפידו להיצמד להם. כך תוכלו לדעת ממה כדאי להיזהר בעת השימוש בנוזל ולמנוע תאונות.
  • שפכו את הנוזל בזהירות: כפי שנאמר, מדובר בחומר בעל רמת חומציות גבוהה. כאשר שופכים חומר במהירות גבוהה, הוא עשוי להתיז ולפגוע בנו. ידועים מקרים מהעבר בהם רסיסי החומר התיזו כך על מי שעשה שימוש בנוזל וגרמו לצריבות לא נעימות בעור. שפכו את הנוזל בזהירות ובאיטיות וכך תמנעו מתאונה.
  • היצמדו לחומרים נוזליים: ישנם חומרים רבים בשוק אשר נועדו להתמודד עם סתימות. נסו להיצמד ולהשתמש בחומרים נוזליים, ולא לעשות שימוש באבקות או בחומרים אחרים. על אף שגם הם כוללים רמת חומציות גבוהה, חומרים נוזליים יהיו הרבה יותר ידידותיים לצנרת מאשר סוגי החומרים האחרים.

ההתמודדות הטובה ביותר עם סתימה היא מניעה

לעיתים מאוחר מידי, הסתימה מופיעה ועלינו לטפל בה. לשם כך הובאו כל הפתרונות הקודמים לטיפול בסתימות – ובמקרה שאף אחת מהן לא תעבוד ואף נוזל לפתיחת סתימות לא יעשה את העבודה, ניתן לחזור לתכנית המקורית ולהזמין איש מקצוע. עם זאת, ההתמודדות הנכונה ביותר עם סתימה היא הימנעות ממנה. באמצעות מספר פעולות פשוטות ניתן למזער משמעותית את הסיכוי להופעתה של סתימה וכך להימנע מתקלות לא נעימות שיתעוררו כך סתם באמצע היום:

  • שפכו מים רותחים לצנרת: למים רותחים יש סגולה נהדרת – הם עוזרים להמיס לכלוך וחומרים זרים, לשחרר אותו מהצנרת ולהוביל אותו הלאה עם מערכת הניקוז. שפיכה של מים רותחים מידי כמה שבועות אל הכיור עשויה למנוע הצטברות של לכלוך וכך למנוע את הסתימה הבאה.
  • רשת סינון: גורם משמעותי לסתימות הוא עצם גדול – בין אם מדובר בעצם גדול במיוחד אשר חוסם את הצנרת כולה, ובין אם מדובר במספר עצמים גדולים למדי שנתקעים בצנרת ביחד וחוסמים אותה. הנחת רשת סינון על חור הניקוז תמנע מעצמים שכאלה לרדת בצנרת הניקוז ויהיה ניתן לזרוק אותם לפח האשפה.
  • התקנת סנן מים: סתימות עשויות להיגרם בעקבות היווצרות של אבנית בצנרת. ניתן להימנע מהסתימה באמצעות מניעה מהאבנית, וזאת ניתן לבצע באמצעות התקנת סנן מים פשוט.
  • סגירת ברז המים הראשי: בעת היעדרות ארוכה מהבית, אין צורך שהמים ימשיכו לזרום בצנרת ויהוו סכנה לנזילה או לפיצוץ צינור. יש לסגור את ברז המים הראשי וכך לצמצם משמעותית את הסיכוי לתקלות ממין זה.

פונים לאיש מקצוע

לפעמים מקור הסתימה הוא עמוק יותר ונטוע בבעיה גדולה יותר בצנרת הניקוז. במקרים כאלה, השיטות שצוינו לעיל לא יועילו ולא יפתרו את הסתימה. במקרה כזה אפשר לפנות לאיש מקצוע, אדם שיוכל לאבחן כראוי את הבעיה, להצביע על הגורמים לה ועל אפשרויות הפתרון ולתת מענה יעיל לתקלה. לחצו כאן בחזרה לעמוד הבית

מאמרים שכדאי לקרוא...