נזילה היא המחלה של הצנרת

היא דוגרת למשך תקופה מסוימת, מראה סימפטומים מוגבלים בלבד אשר יוצרים נזק לסביבה שלה, עד שמגיע תום תקופת הדגירה והיא מתפרצת בכל כוחה בצורת פיצוץ צינור. פיצוץ צינור, על ההשלכות ואופני הטיפול בו, הוא הרבה פחות נעים מנזילה בצנרת, ולכן יש צורך מרכזי לאתר את הנזילה בזמן ולרפא אותה בטרם שתוביל לפיצוץ של צינור.

כל העניין היה יכול להיות הרבה יותר פשוט עם נזילות היו בעיה של סוג צנרת מסוים, אך זה לא המצב, ונזילות יכולות להופיע בצנרת חדשה או ישנה. לכן יש צורך לפקוח את העיניים, לשים לב לסימפטומים ולסימנים המוקדמים ולזהות את הצנרת בזמן. אנחנו בחברת ד.נ.א ציוד אינסטלציה מציעים לכם לעיין במדריך הבא, וללמוד איך לעשות בדיוק את זה…

נזילות נוצרות כתוצאה מסדקים, חריצים ואף חורים בצנרת, ולאלו יכולים להיות מספר גורמים מגוונים. בחלקם יש לנו יותר יכולת לשלוט, ואילו אחרים תלויים בתנאי הסביבה. אך עם הכרת הגורמים כולם, ניתן להבחין ביתר תשומת לב בשינויים שמתרחשים בבית ובסביבתו וכך לאתר נזילות בזמן. להלן רשימת הגורמים העיקריים אשר עלולים להביא לנזילה:

מאתרים את הנזילה בצנרת בזמן

נזילה היא המחלה של הצנרת – היא דוגרת למשך תקופה מסוימת, מראה סימפטומים מוגבלים בלבד אשר יוצרים נזק לסביבה שלה, עד שמגיע תום תקופת הדגירה והיא מתפרצת בכל כוחה בצורת פיצוץ צינור. פיצוץ צינור, על ההשלכות ואופני הטיפול בו, הוא הרבה פחות נעים מנזילה בצנרת, ולכן יש צורך מרכזי לאתר את הנזילה בזמן ולרפא אותה בטרם שתוביל לפיצוץ של צינור.

כל העניין היה יכול להיות הרבה יותר פשוט עם נזילות היו בעיה של סוג צנרת מסוים, אך זה לא המצב, ונזילות יכולות להופיע בצנרת חדשה או ישנה. לכן יש צורך לפקוח את העיניים, לשים לב לסימפטומים ולסימנים המוקדמים ולזהות את הצנרת בזמן. אנחנו בחברת ד.נ.א ציוד אינסטלציה מציעים לכם לעיין במדריך הבא, וללמוד איך לעשות בדיוק את זה…

נזילות נוצרות כתוצאה מסדקים, חריצים ואף חורים בצנרת, ולאלו יכולים להיות מספר גורמים מגוונים. בחלקם יש לנו יותר יכולת לשלוט, ואילו אחרים תלויים בתנאי הסביבה. אך עם הכרת הגורמים כולם, ניתן להבחין ביתר תשומת לב בשינויים שמתרחשים בבית ובסביבתו וכך לאתר נזילות בזמן.

להלן רשימת הגורמים העיקריים אשר עלולים להביא לנזילה:

בלאי טבעי:

הסיבה המרכזית והראשונה לבעיות בצנרת ולהופעתן של נזילות היא בלאי טבעי של הצנרת. הדבר נגרם בעיקר במערכות ישנות – קודם כל, מפני שבלאי טבעי מתפתח לאחר תקופת זמן ממושכת, ולכן אינו נפוץ במערכות צנרת חדשות, אך טמונה בכך גם סיבה נוספת הקשורה לסוג הצנרת.

במהלך שני העשורים האחרונים נעשה תהליך שלם של מעבר כמעט מלא לשימוש במערכות צנרת עשויות פלסטיק, מפני שאלה פחות רגישות מן הברזל ששימש כחומר גלם לצנרת לפני כן. באופן הזה, מערכות צנרת ישנות העשויות מברזל עדיין רגישות לבלאי הטבעי ושחיקה האיטית שנגרמת להם. לכן, באם מותקנת מערכת ישנה בבית, יש להיות עירניים אליה ולוודא שלא נוצר בגופה סדק המוביל לנזילה.

שינויי טמפרטורה:

גורם נוסף שמערכות הצנרת העשויות מתכת רגישות אליו במיוחד הוא שינוי של טמפרטורת המים הזורמים בהן. הבעיה צצה בעיקר בחודשי החורף, אז טמפרטורת המים משתנה פעמים רבות בין שתי נקודות קיצון.

מצד אחד, באופן רגיל זורמים בצנרת מים בטמפרטורה של ארבע או חמש מעלות בלבד, אך כאשר אחד מבני הבית מבקש להתקלח, הוא יכול להתחיל להעביר בפתאומיות מים בטמפרטורה של 70 מעלות. השינויים הקיצוניים עשויים לפגוע בכל חומר גלם, אך בעיקר במתכת, וכך לגרום לה לעיוותים שיתבטאו בסדקים ובחריצים.

ניתן להימנע מבעיה זו באמצעות שימוש במערבל מים המותקן בדוד החשמלי אשר מגביל ומווסת את שינויי הטמפרטורה.

התקנה רשלנית:

גורם שקשור יותר למעשי אדם הוא אופן ההתקנה של הצנרת, שבמקרים שהוא נעשה באופן רשלני, יכולה להופיע נזילה.

התקנה רשלנית של הצנרת תתבטא בעיקר בבחירה לא נכונה של חלקי צנרת, ובעיקר של החיבורים ביניהם. באופן הזה, החלקים השונים לא יהיו מהודקים דיו זה לזה, ובמשך הזמן לחץ המים העובר בצנרת יצליח לפרוץ אותם. אם אמרנו שסדקים בצנרת הם מה שגורמים לנזילות, אזי חיבורים לא נכונים של חלקי הצנרת השונים הם כהרכבת סדק מראש בגוף הצנרת.

גולשים שהגיעו לעמוד זה התעניינו גם בפרטים על חומר לפתיחת סתימות בצנרת

תזוזות בסביבת הבית:

אפשר לחשוב על הצנרת כאלמנט שנמצא בסופה של שרשרת אלמנטים, כאשר כל אחד משפיע על האחר. הצנרת מצויה בתוך הקיר, ובאם צורת הקיר תשתנה – אפילו קלות – ייגרם לחץ על הצנרת שעלול לפגום אותה. הקיר, מצידו, בנוי על גבי יסודות הבית והבניין, ואם דבר מה יניע את היסודות הללו, ייווצר לחץ על הקיר אשר יגרום לו לשנות צורה באופן מזערי. יסודות הבית מצויים באדמה, שם יש אלמנטים רבים, וחלקם חזקים דיו כדי להפעיל כוח מכאני על היסודות. באופן הזה, אפילו שורשיו החזקים של עץ צומח עשויים עם הזמן לגרום לתגובת שרשרת שתסתיים עם סדק בצנרת. כדאי

לשים לב לשינויים שכאלה בסביבת הבית, וכאשר הם מתרחשים, לפקוח עיניים ולהיות עירניים יותר לצנרת.

אז מאתרים את הנזילה בצנרת בזמן

בפשטות – צריך לעקוב אחרי המים. המים אמורים לזרום דרך הצנרת אל הברזים והמכשירים השונים בבית ולא יותר מזה. כאשר הם מגיעים למקומות שהם לא אמורים להיות בהם, ככל הנראה מדובר בנזילה.

רטיבות, נפיחות ועובש על הקירות

כאשר המים מגיעים לקיר, ניתן לזהות זאת באמצעות הסימנים הללו. רטיבות ממשית על הקירות יכולה להיווצר במקרים של נזילה, ועם הזמן הקיר יגיב אליהם ויתנפח. העובש מצידו, הוא אורגניזם אשר משגשג בסביבה לחה, ולכן הוא מהווה סימן ללחות על הקיר שלא אמורה להימצא שם. לחצו כאן

שינוי גוון אריחי הרצפה וחיפויי הקיר

אפקט נוסף שיש למים ולרטיבות היא שינויי גוון. כולם מכירים את האפקט הזה, כאשר חפצים רבים שנרטבים עשויים לשנות את הגוון שלהם ולהכהות במעט עד שהם מתייבשים. עם אריחי הרצפה וחיפויי הקיר, המצב מעט שונה, ולחות מתמדת יכולה לגרום להם לשינוי גוון שלאו דווקא ישתנה בחזרה עם ההתייבשות. באופן הזה, שינויי הגוונים הללו מהווים סימן למים שחלחלו לסביבת הרצפה והקירות כאשר הם לא אמורים להיות שם.

צלילי זרימת מים

לפעמים אנו לא נראה את המים מגיעים למקומות שאליהם הם לא אמורים להגיע, אך בהחלט נשמע אותם. ישנן מערכות צנרת אשר ניתן לשמוע את המים זורמים דרכן באופן רגיל, אך אין זה מבדיל אותן מסוגי מערכות בהן לא ניתן שמוע את המים, ובשתיהן נזילה עשויה להביא להתחזקות הצליל. כאשר צלילי הזרימה מתחזקים – או מופיעים, בצנרת בה הם לא נשמעים בדרך כלל – זהו סימן שהם מצאו לעצמם מקום נוסף לזרום אליו, שאליו הם לא אמורים לזרום.

חשבון מים מנופח

המקום שכמויות חריגות של מים בהחלט לא אמורות לזרום אליו הוא חשבון המים, וכאשר הדבר קורה, הם גורמות לו להתנפח. המים אשר נצרכים בבית מתועדים ומופיעים אצלנו בצורת חשבון המים, ולכן כאשר יש נזילה, משק הבית שלנו יצרוך יותר מים מאלה שעשינו בהם שימוש.

הדבר מתבטא בחשבון מים גבוה, ואפשר לראות בו סימן למים מבוזבזים אשר זורמים למקום אליו הם לא אמורים לזרום. הסימנים המקדימים על נזילה בצנרת רק מעידים עליה, ואולי מכוונים באופן כללי על האזור בו היא עשויה להימצא. עם זאת, על מנת לתקן את הנזילה, יש צורך באיתור מדויק שלה, הערכת סדר גודל הנזק שנגרם לצינור וגורם לה, וכך ביצוע של טיפול נקודתי עבורו.

אנשי מקצוע עושים שימוש בכל הכלים המתקדמים לאיתור נכון של מקור הנזילה, וביניהם אפשר למנות את האמצעים הטכנולוגיים הבאים:

מצלמה תרמית:

מצלמה אשר מצלמת את אורכי הגל התת אדומים, וכך מזהה את הפרשים בטמפרטורה. באופן רגיל, המצלמה התרמית אמורה לקלוט את צורת הצינורות מבעד לקירות, שם המים זורמים בטמפרטורה שונה מזו של הקיר. במקרה של נזילה, המצלמה תקלוט כתם גדול יותר כתוצאה מן המים המתפשטים בקיר ומסביב לצינור.

מכשירי האזנה:

המכשור הטכנולוגי כולל מכשירים מתקדמים אשר רגישים לשינויים בגלי הקול היוצאים מן הקיר, גם אם אלו זעירים למדי. כך, המכשיר למעשה “מאזין” למים הזורמים ומזהה היכן יש חריגה של הזרימה. באופן זה ניתן לבצע איתור די מדויק של מקור הנזילה.

מצלמת צינור:

את מקור הנזילה ניתן למצוא באמצעות התבוננות של ממש על הצינורות. מכיוון שהסתכלות על הצינורות באמצעות עין לא מזוינת מצריכה פתיחה של הקיר כולו, נוצר מענה טכנולוגי שמאפשר סקירה פנימית של הצנרת. הדבר מתבצע באמצעות מצלמה מושתת על סיבים אופטיים, ואלו מוחדרים אל מערכות הצינורות כדי לוודא את המיקום המדויק של הנזילה.

לאחר איתור הנזילה, אנשי מקצוע שונים מסוגלים לתקן אותה בהתאם למהות הבעיה עצמה. כך, לרוב יהיה מדובר באינסטלטור שיתקן את הבעיה, או באיש איטום. פעמים רבות יהיה מדובר בבעיה שולית ניתנת לתיקון באופן נקודתי, אך לא תמיד כך הדבר.

כאשר יהיה צורך להחליף צינור, ובמיוחד כאשר הצינור החדש ימוקם בצנרת ישנה, הדבר עשוי לגרום להפרשי לחצים אשר לאורך זמן יתווספו לבלאי הטבעי של הצנרת הישנה. במקרים כאלה, עדיף לעשות טיפול מקיף ולהחליף את הצנרת כולה, וכך להתחדש בצנרת פלסטיק אשר סובלת מפחות בעיות.

מאמרים שכדאי לקרוא...