מהי בניה קלה?

בניה קלה או בשמה המקצועי בנייה טרומית היא שם כולל למתודת בנייה על בסיס חלקים מוכנים לפי מידות ובהזמנה מפס ייצור של חלקים מובנים המיוצרים בכמות גודלה עבור פרוייקטים שונים,דבר המוזיל את עלות החלק המובנה.

להבדיל מבנייה מסורתית העושה שימוש רב בבטון , בטון מזויין לבידוד ולחדרי ממ”ד ,קידוח תשתיות עמוק של עמודים ויציקות בטון , דבר המייקר לחלוטין את תהליך הבנייה כיצד מתבצעת בניה קלה הלכה למעשה? כמו ברוב הפרוייקטים של בניה גם בפרוייקטים של בניה קלה נעזרים בשירותיו של קבלן בניה אשר מפקח על כל התהליך.

אדריכל מכין תכנית כללית של המבנה הכוללת גודל (גובה , רוחב ) ועיצוב הניראות מבחוץ ולעיתים בתוך המבנה הכוללת חלוקה פנימית של המבנה הטרומי לחדרים. הזמנת אלמנטים לבנייה והרכבה – שלד ראשית יוזמן שלד המבנה בהתאם לתכניות האדריכל , השלד עשוי פלדה או עץ מגיע לעיתים מחולק לחלקים אותם הקבלן מרכיב בשטח ולעיתים יגיע השלד בחתיכה אחת על ידי כלי רכב כבד.

לוחות המבנה

לאחר שציינו כי החלקים לפרוייקט מוזמנים מראש ממפעלים המתמחים בייצור אלמנטים לבנייה קלה הממוקמים בסין , ארה”ב , מזרח אירופה ו….ישראל , המובדלים באיכות החומרים בהם הם עושים שימוש, החלקים המובנים “מתלבשים” על שלד והם המתחלקים למספר של קטגוריות: עמודי בסיס או קורות – אשר יעמדו בבסיס המבנה ויורכבו לאורכו ורוחבו. קירות מבנה – בעלי פתח מוכן לדלת או חלון , רצפת מבנה או גג מבנה (גם הוא יכול להגיע עם פתחים לאיוורור או שמש).

רכיבים מוכנים מראש

חדרים מוכנים מראש (חדר יביל) בעלי קירות, רצפה , גג ואלמנטים המזמנים מראש לתשתית המבנה כגון נקודות חשמל, פתחי ניקוז בהתאם לתכנית קבלן. חיפוי חיצוני – נעשה שימוש בשליכט בעל גוון צבע מסוים.

יתרונות של בנייה קלה לעומת בנייה מסורתית עלויות נמוכות

היתרון הראשון הוא העלות הנמוכה משמעותית בהשוואה לבנייה של בטון. אין צורך ביציקות בטון מאסיביות , למעשה אין צורך בבטון בכלל , העלות היחידה היא עלות ייצור החלקים למבנה והשינוע שלהם לאתר. דבר זה יוצר הבדלים של עשרות אחוזים במחיר הסופי של המבנה. זמן – בנייה קלה תיארך זמן קצר , משמעותית , מבנייה מסורתית.

בין אם מרכיבים את הבית בשטח או שהוא מגיע מוכן מדובר על שבועות בודדים לעומת חודשים. חסרונות בבנייה קלה עמידות נמוכה למים ופגעי מזג אוויר (רלוונטי יותר למדינות בעלות מזג אוויר קיצוני) – מכייון שהמבנה הטרומי מורכב מחלקים ואינו נוצק כיחידה אחת, המשכית , הוא חשוף לנזילות של מים אשר יכולים לחלחל פנימה מבין החיבורים. בידוד של מזג אוויר – פחות טוב מאשר בטון המבודד בצורה חזקה יותר מפני טמפרטורות קיצוניות.

גמישות נמוכה בעיצוב

מכיוון שבבנייה הקלה נעשה שימוש בחלקים גדולים יחסית המוכנים מראש היכולת לתמרן ולעצב מבנה חיצוני או פנימי בזוית מעוגלת ולא ישרה או כל שינוי החורג מהאלמנט שהוזמן בצורה הבסיסית יהיה כמעט בלתי אפשרי. ציוד בניין בו נעשה שימוש לצורך השלמת הליך הבנייה נעשה שימוש לעיתים בכלי בניין מקצועיים לרבות: מכונת שטיפה מקצועית בלחץ אוויר הנועדה לנקות תוך כדי ובעיקר לאחר סיום העבודות את שטח המבנה כהכנה לכניסת דיירים שובר אבנים משתלבות – לצורך שיפור דקורטיבי של אלמנטים עיצוביים בעזרת אבנים , בעל כושר חיתוך לבנים של ס”מ. מערבל צבע – לצורך צביעה חיצונית ופנימית של המבנה.

מאמרים שכדאי לקרוא...