כולם מכירים את הקירות הללו בבית, ששום מקדחה אינה מורשה לעבור דרכם. קירות הבטון יציבים ואיתנים, והמקדחה פשוט לא יכולה עליהם, לא משנה כמה אתם צריכים לקדוח בקיר ואילו שינויים אתם חייבים לעשות בו. אך ככל שהבטון חזק, יש מישהו חזק ממנו בסביבה, וזה היהלום.

הכלים הייעודיים לניסור ולקידוח בבטון עושים שימוש רב ביהלום וכך מצליחים להביס גם את הקירות העיקשים ביותר. אך גם כאשר העבודה קשה וחזקה, אין זה בא על חשבון הדיוק והניקיון שלה, ולפעמים מפתיע לראות כיצד הקידוח והניסור בבטון יכול להיות כה יעיל ואיכותי.

מה מיוחד ביהלום

ככל הנראה כולם שמעו בחייהם על כך שיהלום הוא החומר החזק בטבע, אך לא כולם מבינים לחלוטין מה זה אומר. מבחינה כימית, הסידור של החלקיקים ביהלום יוצרים מבנה גיאומטרי יציב שלכל נקודה בו יש תמיכה מרבית, וכך נוצר חומר חזק במיוחד – זאת בניגוד לחומרים אחרים, אשר סידור החלקיקים בתוכם עשוי להיות גם הוא בעל גיאומטריה מסודרת ואיתנה, אך אף אחד מהם לא משתווה ליהלום. גולשים שהגיעו לעמוד זה התעניינו גם בכלים חשמליים מבחינה פרקטית, הדבר מתבטא באופן ידוע של סיווג חומרים שונים על פי רמת הקשיות שלהם.

על פי המדדים השונים של מאפיין הקשיות, ניתן להכריע אילו חומרים כשירים לחצוב באילו חומרים, כאשר תמיד יהיה צורך בחומר קשה יותר – או קשה באותה המידה – כדי לחצוב ולשנות חומר נתון. מבחינת מאפיין הקשיות, היהלום הוא המינרל הקשה ביותר בטבע, כאשר אמנם ישנו חומר קשה יותר מיהלום, אך זה קיים רק בכמויות מקרוסקופיות ולא משמש – למזלנו – לבניית קירות בלתי ניתנים לקידוח. כאשר חושבים על ניסור וקידוח בבטון, הקונוטציה הראשונית שעולה היא כלים גדולים וכבדים שיש צורך לפרק קירות שלמים כדי להשתמש בהם.

למרבה הפלא, לרוב לא מדובר בכלים גדולים במיוחד, וישנם אף מקדחות ביתיות שיכולות לתמוך במקדחי יהלום והן דיסקים לחיתוך המשולבים ביהלום. ההבדל העיקרי בין כלים שעושים שימוש ביהלום לבין הכלים הסטנדרטיים, הם שהראשונים זקוקים לאנרגיה רבה הרבה יותר. כן, אמנם היהלום החזק הוא זה שמצליח לחצוב בבטון, אך הכוח הגלום בו אינו מספיק, ויש צורך באנרגיה שתמנף את הכוח הזה ותגרום לו להתגבר על הבטון. זאת הסיבה, לדוגמא, שלא כל קדחה ביתית תתמוך במקדח יהלום – חלקן פשוט לא צורכות מספיק אנרגיה.

מקדחות ביתיות אשר מסוגלות לתמוך במקדח יהלום צריכות לצרוך יותר אנרגיה חשמלית בהתאם. אנשי מקצוע אשר מתמחים בניסור וקידוח של בטון עושים שימוש בכלים כבדים יותר, וכך הם מסוגלים להתמודד עם אתגרים גדולים יותר. אך בהתאם לכך, יש להם צורך בצריכת אנרגיה גבוהה אף יותר – ונוסף לכך, עצמת הקידוח עשויה להיות כה חזקה שיש לאבטח את המכשיר לקרקע. עם זאת, גם כלי הקידוח הכבדים הללו מתאימים לעבודות ביתיות, ואנשי מקצוע מיומנים מסוגלים לבצע עבודות חיתוך, חציבה וניסור איכותיות ומדויקות גם בסביבה סגורה.

מאמרים שכדאי לקרוא...