אמנם ישראל כבר לא מתייבשת כמו שאמרה סיסמת הקמפיין המפורסם, אך עדיין עולה בשנים האחרונות המודעות בכל הנוגע לחיסכון במשאב היקר הזה. ההתמקדות של רבים מאתנו נעה לאזורים של חשיבה ירוקה עם ביסוס תפיסה ברת קיימה, ששמה את ההיבט של מניעת הבזבוז במקום הראשון. לכולם ברור שהמים ממלאים תפקיד משמעותי בשגרת יום יום בריאה, ולכן אימוץ הרגלים וטכניקות לחיסכון במים הוא צעד אחראי ויעיל.

החל מהמקלחת, דרך הבישולים ועד לכביסה, אנחנו פוגשים את הנוזל הזה במקומות רבים בחיינו, ועל כן חשוב לעשות הכל בשביל לשמר אותו. בכתבה הבאה אנחנו נצלול לעומק הנושא, נציג את חשיבות החיסכון במים (במיוחד באזור חם ויבש כמו שלנו) וגם ניתן לא מעט עצות זהב יעילות שיסייעו לכם לצמצם משמעותית את בזבוז משאב זה. אז קדימה, בואו נצא לדרך.

טיפים לחיסכון במים במשק הבית

אז למה חשוב לחסוך במים?

לא סתם קוראים למים “נוזל החיים”. מעבר לצרכים הבסיסיים שהנוזל הקריטי הזה מספק לנו (שתייה, בישול, רחצה ועוד), יש לא מעט סיבות נוספות שמלמדות אותנו עד כמה חשוב לצמצם למינימום האפשרי את בזבוזו. הנה שלוש בולטות:

·       שמירה על משאב יקר: אזור המזרח התיכון סובל כבר מאות שנים ממחסור חמור במים. מדינות רבות מגבילות את השימוש בנוזל, ולאורך ההיסטוריה אנחנו רואים לא מעט דוגמאות לצורות התיישבות ספציפיות שהתרכזו באזורים עם גישה נוחה למים, כמו במצרים עם הנילוס למשל. מדינת ישראל עברה משבר מים קשה בשנים האחרונות, מה שהופך את המחויבות שלנו לחיסכון למתמשכת.

·       צמצום עלויות: מחירי המים במגמת עלייה, ונדמה שהחשבונות רק הולכים וגדלים עם השנים. לכן חשוב לטפח הרגלי חיסכון במים, שיסייעו לכם למנוע פגיעה משמעותית בתקציב החודשי שלכם. קחו בחשבון שכל טיפה שנשמרה תתבטא בסופו של יום בחשבון מים זול יותר.

·       התחשבות סביבתית: ההשלכות של בזבוז מים חורגות הרבה מעבר לסביבה הקרובה שלנו. שימוש חסר התחשבות מגביר את ההתפשטות של שפכים המזהמים, מה שמטיל עומס נוסף על מערכות אקולוגיות שעמוסות גם ככה. שימור מים מאפשר לנו להגן על הכדור בצורה טובה, ולשמור ככל הניתן על האיזון החשוב.

5 טיפים מעשיים לחיסכון במים בבית

החל מתיקון נזילות ועד עיצוב חכם של הגינה עם צמחייה חסכונית, יש לא מעט דרכים לחסוך במים. קבלו כמה שיטות מנצחות שכדאי לכם לקחת בחשבון:

1. תקנו נזילות במהירות: ברז מטפטף עשוי להיראות חסר משמעות, אך זכרו שקצב של טיפה בשנייה יכול להצטבר למספר ליטרים של מים מבוזבזים. לכן, יש לטפל בנזילות במהירות כדי למנוע בזבוז מיותר.

2. השתמשו בברז בחוכמה: על מה אנחנו מדברים? למשל, סגרו את הברז בזמן צחצוח השיניים או סיבון הכלים בשטיפה היומית. אתם תופתעו לגלות כמה מים תצליחו להציל ככה.

3. עצבו את הגינה בחכמה: אם זכיתם ויש לכם בית עם גינה, כדאי מאוד לבחור בצמחים עמידים, שדורשים פחות מים. בנוסף, מומלץ להתקין מערכת טפטפות, שמבטיחה השקיה ממוקדת ויעילה.

4. אספו מים: אנחנו לא מצפים מכם למחזר את המים של הכיור ולשתות אותם, אבל יש לא מעט דרכים אחרות לשמר נוזל זה. אפשר למשל להציב דליים ואפילו סירים בימים גשומים תחת כיפת השמיים, ולהשתמש במים הללו בשביל להשקות את העציצים שבתוך הבית למשל.

5. חסכו אקטיבית: בניגוד לעבר, היום הרבה יותר פשוט למצוא ולרכוש מכשירים שמאופיינים כחסכוניים במים, כמו מדיחי כלים ומכונות כביסה. בנוסף, ניתן להתקין בברזים מכשירים מיוחדים שממצמצים משמעותית את בזבוז המים בעת השימוש. אלה פעולות יזומות שאתם יכולים לקחת על עצמכם כדי לשפר את החיסכון.

הזווית של DNA

כל חיסכון במים, אפילו הקטן ביותר, מסייע לנו לשמור על המשאב היקר הזה. ולמרות זאת, נדמה שחלקים מאתנו עדיין לא שינו את הדיסקט והתאימו את עצמם לדרישה הסביבתית החשובה, ששמה את החיסכון במים במקום הראשון. חשוב מאוד להקפיד על מניעת הבזבוז, דבר שיתבטא בסופו של יום הן בהגנה על הכיס והכספים שלנו ובמיוחד – בשמירה על הכדור.

כיום ישנו שפע עצום של מוצרים שיסייעו לכם לשמור על המים כמו שצריך, עם כלי עבודה יעילים במיוחד שמאפשרים עבודה חכמה. החל מברזים חסכוניים, דרך מפתחות שמהדקים את פתחי המים ומונעים דליפה ועד למצלמות תרמיות לאיתור נזילות – המגוון לא נגמר. את הפריטים הנהדרים הללו תוכלו למצוא אצלנו בחנות המקוונת של DNA, שנחשבת לאחת מחנויות האינסטלציה המובילות בארץ. אז קדימה, זה הרגע שלכם לשמור על המים עם המוצרים הנהדרים שלנו.

מאמרים שכדאי לקרוא...