משאבות מים וביוב המשאבות אשר מותקנות בבית תפקידן של המשאבות בבתים פרטיים \ תעשייה וכד’ משמשות מטרות שונות מה שדטמה לכלל המשאבות הוא זרימת העבודה שלהן והנזק שהן יכולות לגרום בעת תקלה. תפקיד המשאבה באם היא טבולה או יונקת הוא הזרמת המים\ביוב מנקודת האיסוף אל נקודת היציאה כדוגמא: משאבת מים: יכולה לשמש לשאיבת מי גשמים בחורף – לא פעם בעלי בתים פרטיים נתקלים בהצפה שנוצרת מעקבות מי גשמים שמתנקזים משאבה טבולה לביוב: משמשת בעיקר לנקודות ביוב נמוכות מהשוחת ביוב הראשית ולכן יש צורך לעלות את מי הביוב לגובה הרצוי המשאבה הטבולה: משאבה הממוקמת בבור מי הביוב ומטרתה לנקז את המים החוצה מן מערכת הניקוז הביתית לקו הביוב העירוני.

המשאבה הטבולה נועדה לסייע לניקוז המים במקומות שכוח המשיכה לא מסוגל לעשות את העבודה לבדו, ולרוב מדובר בדירות נמוכות בבנייני מגורים ובקומות המרתף בבתים פרטיים. המשאבה מחוברת לחשמל באמצעות כבל חשמלי, והיא אטומה לחלוטין למים. משאבת לחץ מים: משאבה המונחת על הקו המוביל את המים אל הדירות ואל בתי המגורים.

משאבת לחץ מים נועדה ליצור לחץ – או להגביר לחץ

וכך לגרום למים לנוע בצינורות כדי להגיע לכל ברזי הבית. התפוצה של משאבות מסוג זה גדולה יותר בבנייני דירות, מכיוון שדרושה אנרגיה רבה יותר כדי להזרים את המים מעלה אל הדירות העליונות, והמשאבה מספקת את האנרגיה הזו. תקלות במשאבות המים התקלות במשאבות המים מתבטאות כולן בעבודה לא מספקת של המשאבה, או בהשבתה מלאה שלה.

תקלות שכאלה יכולות להיגרם משלל סיבות, כאשר מרביתן חלות הן על המשאבות הטבולות והן על משאבות לחץ המים. ניתן למנות את המרכזיות שבהן כך: חסימה של המשאבה: התקלה הנפוצה ביותר במשא הבעיה נפוצה יותר במשאבות הטבולות, שלמרות שהן אמורות להיות אטומות לחלוטין לסביבתן, הן עדיין נמצאות בסביבה של מים דלוחים וכך יש להן סיכוי גבוה יותר לבוא במגע עם לכלוך ואלמנטים זרים. חסימה של המשאבה לרוב תהיה הדרגתית, כאשר הגורמים הזרים יתאספו על גביה עוד ועוד והתפוקה שלה תרד בהתאם. התקלה הנפוצה ביותר במשאבת ביוב טבולה היא המנוע שנשרף לאחר עבודה מאומצת.

מגבונים, נייר טואלט או כל פסולת אחרת שמשליכים לאסלה יכולים להיתפס בכנפים של המנוע מטרת הכנפיים לייצר מערבולת על מנת שלמנוע המשאבה יהיה קל יותר לשאוב את המים חשוב לרכוש משאבה טבולה עם מעבר חופשי בקוטר המתאים לתפוקדת המשאבה למשל: משאבה טבולה עם קוטר יציאה של 2 צול תיהיה בנוי עם פתח מעבר חופשי בקוטר 50 מ”מ (2 צול) תקלות במנוע: המשאבות מבצעות את פעולתן בעזרת מנוע, וכפריט מכאני עלולות להתעורר בו שלל בעיות.

הבעיות במנוע יגרמו לתפקוד לא נכון של המשאבה, תנועה מווסתת יתר על המידה או הפסקה של התנועה לחלוטין, ואלו יגרמו להפחתה בלחץ שהמשאבה מייצרת. בעיות באספקת החשמל: שני סוגי המשאבות מבוססים על אנרגיה חשמלית וכך הם זקוקים להזרמת חשמל קבועה כדי שיוכלו לבצע את עבודתם.

באופן זה, תקלות באספקת החשמל עלולים לגרום לבעיות תפקודיות של המנוע, וכך להפסיק את פעילותו. בעיות באספקת החשמל יכולות להיות תוצאה של אירועים שונים, ביניהם בלייה של כבל החשמל המחובר אל המשאבה, שיבושים בזרימת החשמל במערכת הביתית או השכונתית ועד להשבתה של החשמל מסיבות שונות. מכיוון שמדובר בשתי משאבות שונות זו מזו, תפקוד לקוי של כל אחת מהן עשוי לגרום לתוצאות שונות בתכלית.

תקלה במשאבה הטבולה

בעיות בניקוז המים במילים פשוטות יותר, כאשר המשאבה הטבולה מתפקדת באופן לקוי, יכולה להיגרם הצפה. המשאבה הטבולה נועדה לנקז את המים מן מערכת הניקוז הביתית אל קו הביוב העירוני, וכאשר היא אינה מתפקדת כראוי, המים אינם מנוקזים ומרוכזים בחלקים התחתונים של המערכת. מה שעלול לגרום לשחיקה של גופי הצינורות במערכת וליצור נזילות, אך תופעה נפוצה הרבה יותר – ובעיקר בחללים המצויים מתחת לקו הקרקע – היא הצפה.

תקלה במשאבת לחץ המים

בעיות בהזרמת המים תפקוד לקוי של משאבת לחץ המים מתבטאת באופן הפוך מהתקלה במשאבה הטבולה, והיא תגרום לירידה בלחץ המים המוזרמים אל הבית או אל הדירה. ניתן לזהות תקלה במשאבה הזו כאשר מרגישים בירידה משמעותית בלחץ המים, ובמיוחד כאשר הירידה הזו מופיעה בדירות גבוהות ונבחנת ביחס ללחץ המים שמתקבל בדירות נמוכות יותר.

טיפ:

משאבה טבולה משולבת לבתי קרקע הסכנות העיקריות עם משאבות טבולות מתבטאות בבית קרקע, שם הסיכוי גבוה יותר להימצאות של קווי צנרת ניקוז המצויים נמוך יותר מקו הביוב העירוני, ולפיכך, התפקוד הנכון של המשאבה חשוב שם יותר. במבני מגורים, לעומת זאת, רוב ניקוז המים מגיע מן נקודות המצויות גבוה יותר מקו הביוב, ולכן גם כאשר יש תקלה זמנית במשאבה הטבולה, סביר מאוד להניח שההשפעה שלה תהיה מזערית.

כדי לשפר ולייעל את הפעילות של המשאבה הטבולה ניתן לתת מענה לאחת מן הבעיות הנפוצות שעלולות להתעורר בה – שיבושים באספקת החשמל. הפסקות חשמל יכולות לקרות פעמים רבות ובזמנים שונים במהלך השנה – אם מתוך צריכת יתר בחודשי הקיץ החמים, ואם מתוך סערה בלתי צפויה באמצע החורף – אך כך או אחרת, הצפה אינה רצויה בשום זמן בשנה. כדי לשמור על זרימת עבודה יעילה של המערכת חשוב מטפל ולבדוק את המשאבה מידי תקופה.

חשוב לזכור בעונת הגשמים או בשימוש בחדר הרחצה או השירותים מתי ישנה עלייה באופן השימוש ובזמנים כאלו ואף לפני אם ניתן, בידקו את המשאבה הוציאו אותה מהמיכל בה היא נמצאת לא לשכוח לנתק את המשאבה מהחשמל לפני כל שימוש , ומולץ כמובן לבצע את הטיפול בזמן שהמיכל או התא ריקים ולא זורמים מים לתוכו שטפו את אזור הכנפיים של המשאבה להסרת לכלוך שהצטבר ויכול לגרום לנזק עתידי בדקו את כבל החשמל של המשאבה לכל אורכו שלא נפגע לאחר שטיפת המשאבה הכניסו את המשאבה למיכל מים נקיים והרימו את המצוף – כך תוכלו לבדוק את תקינות המצוף ובאם מדובר במשאבת ביוב המים ינקו את המשאבה בחלקו הפנימי גובה המצוף במשאבה טבולה מצוף המשאבה משמש לניקוז המים באופן אוטומטי לפי הגדרת גובה של המתקין.

כאשר המשאבה נמוכה יחסית וכבל המצוף ארוך ניתן להצמיד חלק מהכבל מהחלק המחובר למשאבה ובכך להקדים את הפעלת המשאבה בגובה הרצוי הסבר: המבנה הפנימי של המצוף מורכב 2 חיבורי ברזל מוליכים רחוקים אחד מהשני ומה שעוזר להם ליצור את המגע ולהזרים את זרם החשמל ובכך להפעיל את המשאבה, הוא כדור קטן מוליך שברגע שיגע בנקודת ההפרש בין החיבורים הוא יצור מעגל סגור והמשאבה תפעל טיפ: שדרוג משאבת לחץ המים פעמים רבות, דיירי הדירות הגבוהות בבנייני מגורים עשויים להתלונן על לחץ מים נמוך המגיע לדירה שלהם. הדבר יכול להיות תוצאה של תקלות שונות, אך ישנם מקרים בהם זהו פשוט המצב הנורמטיבי.

כלומר, ייתכן וניסינו למצוא את מקור התקלה

בדקנו את המשאבה המותקנת, את התפקוד שלה, את הצנרת, את השיבר, ואת כל האלמנטים האחרים הקשורים להזרמת המים אל הבית, אך הם כולם תקינים. ייתכן והכל תקין, אך לחץ המים יהיה נמוך – אולי מפני שמדובר בבניין גבוה במיוחד, וגם באמצעות משאבת לחץ המים, זה הלחץ המתקבל עבור הדירות הגבוהות ישנם מצבים בהם לחץ המים העירוני נמוך מלכתחילה, וכך משליך על כל הדירות בשכונה. למרבה המזל, לא צריך לומר נואש, וניתן להתקין משאבת לחץ המים כדי להגביר את הלחץ. באמצעות משאבת לחץ מים חזקה יותר, ניתן להבטיח לחץ מים נוח ומספק לכל דירות הבניין. כותב המאמר: אבי גומרי בעלים בקבוצת דנא יבוא ושיווק ציוד לאינסטלציה עוסק כבר מעל 25 שנה בענף המים והביוב

מאמרים שכדאי לקרוא...