איך לבחור מד לחות מתאים לצרכים שלכם

אתם חושבים שהגיע כבר הזמן להוסיף מד לחות לארגז הכלים שלכם? הנה כל מה שתצטרכו לדעת לפני שאתם בוחרים

מדי לחות באים בשני קונפיגורציות עיקריות עם פינים וללא פינים. לכל אחד יש את יתרונותיו.

מד לחות עם פינים נותן קריאות מדויקות אבל בשביל לקחת את הקריאות האלו נצטרך לנעוץ את הפינים לתוך המשטח שנרצה לבדוק. ולעומת זאת מד לחות ללא פינים הוא מהיר יותר ואין צורך להרוס את המשטח שאנו בודקים אך הוא מספק מדדים יחסיים.

מדי לחות הנעזרים בפינים דורשים החדרה פיזית של שני הפינים אל תוך הקיר (או כל משטח אחר שנרצה לבדוק). לאחר מכן זרם חשמלי עובר בין שני הפינים ולפי ההתנגדות נדע את אחוזי הלחות באותו משטח, למעשה חומרי בניה עם מים, ומלחים מולחים חשמל בעוד שחומרי בניה כמו עץ אינם מולחים חשמל, ככל שהחומר רטוב יותר הוא יותר מוליך.

משום שמדי לחות הפועלים על ידי פינים מושפעים טמפרטורות והחומר הנבדק, מד לחות איכותי צריך להגיע עם אופציות מובנות בשביל לפצות על הפרשי הטמפרטורות וסוגי החומר. לדוגמא מכשיר Flir MR55 מגיע עם תפריט של 11 חומרי בניה הנפוצים ביותר ויודע לפצות אוטומטית על הפרשי טמפרטורות.

מסכנה

מדי לחות עם פינים מספקים לנו קריאה מדויקת של אחוזי הלחות במשטח שאנו בודקים, אבל כרוכה בנזק מסויים לאותו המשטח.

היתרון המשמעותי במד לחות ללא פינים הוא שאין צורך לפגוע פיזית במשטח שאנו רוצים לבדוק, העיניין היחיד הוא שהמכשיר ללא פינים לא נותן קריאה מדוייקת אלא קריאה יחסית בניגוד למכשיר עם פינים, שלא כמו במכשיר עם פינים המודד את ההתנגדות בין שני הפינים מכשיר ללא פינים עובד יחידות מידה יחסיות הנקראות היתריות יחסית.

דרך העבודה במכשירים מהסוג הזה הוא על ידי השוואה, ראשית ניקח קריאה מאזור שאנו יודעים שהוא יבש באותו המשטח אותו נרצה לבדוק ולאחר מכן נחפש את האזור הרטוב, חשוב שהקריאה שלקחנו תיהיה מאותו החומר ואותו העובי.

בשלב הזה כל עליה במדדים מעידה על לחות, או על הימצאות של חומר מוליך אחר (לדוגמא מוט ברזל המסתתר מאחורי הקיר יספק לנו קריאה גבוהה) בגלל סיבה זאת מומלץ מאוד לקחת מספר קריאות מהאזור החשוד.

מדי לחות ללא פינים יכולים להגיע עם חיישן שטוח שאנו אמורים למקם אותו צמוד למשטח על מנת לקבל קריאה, והם יכולים להגיע גם עם חיישן כדורי המאפשר לבדוק פינות ואזורים נסתרים לדוגמא Flir MR59

אם אתם חושבים שאתם צריכים מכשיר המאפשר מדידות בשני הסוגים עם פינים וללא פינים, אז כדאי לכם לשקול את מכשיר Flir MR60 המציע גם חיישן ללא פינים וגם מאריך פינים.

פרמטר נוסף שאולי תהיו מעוניינים לשקול בעת בחירת מד לחות

אפשרות לתמונה טרמית, מדי לחות במבית FLIR מצויידים בטכנולוגית מידודת מונחות אינפרא אדום (Infrared Guided Measurement). המשתמשת בצילום תרמי על מנת לעזור לכם לאתר במהירות נקודות לחות פוטנציאליות, במקום לרדוף אחרי נקודות חשודות וסימני לחות, בעזרת מכשירים אלו אתם תוכלו לסרוק ויזואלית שטחים גדולים ולזהות אזורי חשודים ואז לאשר או לשלול את האזור על ידי החיישן המובנה או אביזר מאריך הפינים

מכשירים עם אינפרא אדום הם מהסדרות הבאות Flir MR277 , Flir MR176 וFlir MR160

מאמרים שכדאי לקרוא...