מבחר המברגות הגדול שקיים בשוק עשוי להקשות ולבלבל את מי שאינו יודע איזו מברגה הוא צריך בדיוק. כדי לעשות סדר בבלגן, אפשר לפרק את המברגה להיבטים שונים ולתכונות שונות וכך להשוות בין סוגי המברגות השונים ולבחור את המתאים ביותר לצרכים שלנו. השלב הראשון, כמובן, יהיה לקבוע בדיוק לאילו צרכים אנו זקוקים למברגה, ולאחר מכן יהיה קל לבחון את המברגות השונות ולבחור את הטובה ביותר.

סוגי המברגות השונים

ניתן לחלק את המברגות השונות לשלושה סוגים, קלאץ’ אימפקט ורטט. על אף שהסוגים השנים נכללים תחת קטגורית המברגות, יש ביניהם הבדלים גדולים באופן הפעולה וכך גם בצרכים הייעודיים שיתאים לכל סוג מברגה. נסקור בקצרה את שלושת סוגי המברגות:

  • מברגת הקלאץ’, אשר לרוב מתייחסים אליה כאל המברגה “הרגילה”, עובדת באופן דומה למצמד הרכב, באו אוסף של גלגלי שיניים אחראי על יחסי המרה שונים בעוצמות הפיתול. המשמעות של זה, במילים פשוטות יותר, הוא שניתן לשנות באופן פשוט את מהירות הסיבוב של המברגה, מכיוון שהמברגה כוללת בה גלגלי שיניים ייעודיים בגדלים שונים בדומה להילוכים של הרכב.
  • מברגת אימפקט, מצד שני, היא מברגה בעלת מנגנון המיועד להתגבר על חומרים קשים. כאשר מברגת האימפקט מגלה התנגדות לפעולה שלה, מנגנון הלימה נכנס לפעולה – מדובר במנגנון דמוי פטיש אשר הולם על ציר המברגה כל חצי סיבוב בכיוון השעון, וכך עוזר לה להתגבר על ההתנגדות.
  • מברגת רטט, האחרונה, מנסה לשלב בין בדיוק של מברגת הקלאץ’ עם הכוח של מברגת האימפקט. מברגת הרטט משלב מנגנון רטיטה בעת הפעולה שלה וכך מגבירה את הכוח שיש לפעולת ההברגה ומאפשרת להבריג ואף לקדוח לחומרים קשים כאבן ובטון.

בנוסף לשלושת הסוגים הללו, ישנם סוגי מברגות אשר משלבים פונקציות שונות וכך ניתן להחליף אותם בין מצבים שונים כדי שיפעלו כסוגי מברגות שונים. מי שלא מצליח לבצע את הבחירה בין שלושת סוגי המברגות, מכיוון שהוא צריך לבצע משימות שונות אשר מתאימות לסוגי מברגות שונים, ימצא את המברגות המשולבות כמתאימות ביותר לצרכיו. גולשים שהגיעו לעמוד זה התעניינו גם במכונת הברגות רקס

באיזה סוג לבחור

סוג המקדחה צריך להיבחר בהתאם לצרכים הייעודיים של המקדחה. לשם כך אפשר לשאול את עצמינו את השאלות הבאות וכך להגיע לתשובה ברורה:

  1. האם אנו זקוקים להברגה בלבד, או גם לקידוח? אם אנו זקוקים להברגה בלבד, לרוב מברגת הקלאץ’ תהיה מספיקה. הברגות אינן זקוקות לכוח מתפרץ גדול מידי, והדיוק והעדינות של מברגת הקלאץ’ עשויה להועיל להם. רק אם מדובר על הברגת ברגים גדולים שעשויים להיות עיקשים במיוחד, כדאי לשקול גם שימוש במברגת האימפקט.
  2. באיזה חומר אנו רוצים לקדוח? אם אנו דווקא זקוקים למברגה שמסוגלת לקדוח, מברגת הקלאץ’ לא תמיד תספיק. רק כאשר מדובר בחומרים עדינים במיוחד, כמו קרמיקה, יש לבחור דווקא במברגת הקלאץ’. במקרים אחרים, יהיה צורך במברגה חזקה יותר. בשביל חומרים קשים, כמו בטון או אבן, מברגת הרטט תהיה הבחירה המתאימה ביותר.

מברגה, או בעצם מקדחה

עד כה דיברנו על מברגות, והזכרנו אותן גם כשימושיות עבור פעולת הקידוח. אם כך, היכן משתלבת המקדחה? למען האמת, המקדחה והמברגה אינן כה שונות זו מזו באופן הפעולה שלהן, וההבדל האמיתי ביניהן טמון במקור הכוח שלהן:

  • מברגה: כלי נייד. המברגה פועלת באמצעות סוללות חיצוניות או סוללות נטענות. הן עשויות להיות קטנות וידידותיות, נוחות לנשיאה ואפשר להשתמש בהן בכל מקום.
  • מקדחה: כלי נייח. המקדחה אינה שונה במברגה מבחינת אופן הפעולה שלה או הצרכים הייעודיים שלה, אך היא אינה ניידת. המקדחה שואבת את כוחה מנקודת חשמל באמצעות חיבור בכבל חשמלי. באופן זה, המקדחה אינה תלויה בסוללות או בחייה של סוללה נטענת.

יתרונות המברגה

ככלי נייד, למברגה יש מספר יתרונות משמעותיים על פני המקדחה. העיקריים שבהם הם:

  • אוטונומיה: המברגה אינה תלויה בכבל חשמלי וכך ניתן להשתמש בה בכל מקום. אם יש צורך לשימוש ברכב, או אפילו להשתמש במברגה בשטח טבעי שמנותק מכל מקור כוח חשמלי, אפשר לעשות זאת ללא חשש בזכות הניידות של המברגה.
  • היעדר כבל: מלבד האפשרות של ניידות שמתקבלת מהמברגה אשר פועלת על סוללות, היעדר כבל חשמלי עשוי להתגלות כיתרון משמעותי. כבל בסביבת העבודה יכול להיות מסורבל, הוא דורש אחסון ותשומת לב מיוחדים, ויש להיזהר שלא ייפגם או יירטב, שכן אלו הם גורמים לסכנה.

מנגד, החיסרון הבולט של המברגה על פני המקדחה הוא הסוללות. מברגות מודרניות עובדות לרוב על סוללות נטענות, ולאלו יש אורך חיים מסוים שמעבר לו הן לא יעבדו עוד. כדי להתגבר על חיסרון זה, כדאי ללמוד להאריך את חיי הסוללה.  ID:186014359

הארכת חיי הסוללה של המברגה

כדי להימנע מבלאי הסוללה ולשמור עליה תקינה ופועלת לאורך זמן, כדאי לעיין במספר טיפים להארכת חיי הסוללה. באמצעותם, ניתן לוודא שהשימוש בסוללה הנטענת יהיה יעיל ככל האפשר ולא יכלול תקלות ובעיות בעת העבודה:

  • ריקון הסוללה: מומלץ לרוקן את הסוללה לפני שמטעינים אותה מחדש. המשמעות של זה היא שאין צורך להטעין את הסוללה לאחר כל שימוש במברגה. יש להשתמש במברגה עד תום, ורק לאחר שהסוללה מרוקנת לחלוטין מאנרגיה, יש לחבר אותה שוב לחשמל להטענה.
  • הימנעות מטעינת יתר: טעינת יתר (over-charging) הוא מצב בו הסוללה עדיין מחוברת למקור ההטענה שלה כשהיא מלאה לחלוטין. מצב שכזה פוגם בסוללה הנטענת ומזרז את הבלאי שלה. יש לנתק את הסוללה מהטענה ברגע שהיא טעונה לחלוטין, ולא להותיר אותה מחוברת לחשמל לזמן ארוך יותר.
  • שימוש בשתי סוללות: דרך המלך למימוש שני הטיפים הנוגעים להטענת הסוללה, היא שימוש בשתי סוללות נפרדות. כך ניתן להבטיח שימוש רציף תמיד: משתמשים בכל סוללה עד תום, ורק כאשר האנרגיה בה אוזלת מעבירים אותה להטענה. בזמן שהסוללה נטענת, הסוללה האחרת מוכנה לפעולה ואפשר להשתמש בה עד שהאנרגיה בה תיגמר.

הכפתורים במברגה

מברגה סטנדרטית כולל סוגי כפתורים דומים. הכירו את הכפתורים השונים במברגה ולמה הם משמשים:

  • מתג הפעלה: מתג ההפעלה הוא כפתור גדול ללחיצה בשתי אצבעות אשר מפעיל את המברגה – גורם לסיבוב הציר הרצוי. במרבית המברגות, המתג אלקטרוני, וכך ככל שלוחצים עליו יותר, מהירות הסיבוב עולה.
  • סוללה נשלפת: בניגוד למקדחות, למברגה יש סוללה נשלפת שניתן להטעין אותה או להחליף אותה. הסוללה ממוקמת כך שתיצור חלוקת משקל מתאימה לעבודה עם המברגה.
  • פוטר מהיר: מנגנון הנמצא מסביב למקדחים או לביטים, ובאמצעות סיבוב שלו ניתן לשחרר אותם מהמברגה או לחזק אותם.
  • קצה הפוטר: השיניים של הפוטר אשר מיקומן משתנה עם סיבוב הפוטר. הן שמבצעות את הנעילה והשחרור של המקדחים והביטים.
  • קלאץ’: הקלאץ’ הוא שמגביל את מומנט הכוח שמופעל על ידי המברגה, ובאמצעות כיוון שלו ניתן לייצר התנגדות ולהימנע מהברגת יתר.
  • בורר מצבי עבודה: במברגת משולבות, בורר מצבי העבודה מחליף את השימוש של המברגה (לשימוש עם רטט או בלי וכדומה). כך ניתן לשנות את מצב המברגה לעבודה עם חומרים שונים.
  • שינוי כיוון הסיבוב: שינוי כיוון הסיבוב מיועד להחליף את המברגה ממצב של הברגה למצב של שחרור או להפך.
  • תאורת לד: מברגות רבות כוללת תאורת לד אשר מאירות את נקודת העבודה ברגע שהמברגה פועלת.
  • תפסן לחגורה: תפסן המיועד לחיבור המברגה אל החגורה. כך ניתן לנוע עם המברגה ללא החזקה שלה, ותפסן שכזה שימושי במיוחד בעת שימוש בסולם.

לחצו כאן לעמוד הראשי של חברת ד.נ.א טולס

מאמרים שכדאי לקרוא...